Säännöt ja pisteytys

Kilpailusäännöt

 

Tuomaripeli Jojopelaamisen SM kilpailuissa 2013.

 

Tuomaroinnin uudet tuulet.

 

Jojopelaamisen Suomenmestaruuskilpailujen sääntöjä:

 

Ainoastaan Suomen kansalaiset ja Suomessa virallisesti asuvat voivat kilpailla Suomenmestaruuskilpailuissa. (lisätietoa ilmottautumisosiossa), kilpailuohjelmassa järjestetään avoin sarja muille kuin Suomen kansalaisille, tai muualla kuin suomessa virallisesti asuville

 

Jokaisen sarjan voittajaa tullaan kutsumaan kilpailusarjansa Suomen mestariksi.

 

Kilpailusarjassa tulee olla vähintään kolme pelaajaa että sarja avataan kilpailulle

 

1A sarjassa pelataan ainoastaan narutemppuja. Karsintakierroksessa pelaamisaika yksi minuutti ja finaalin pelaamisaika on kolme minuuttia.

 

2A sarjassa pelataan ainoastaan ns. looping tempuilla. Finaalin pelaamisaika kolme minuuttia. Mikäli pelaajia on yli kymmenen lisätään ohjelmaan karsinta jossa pelaamisaika on yksi minuutti

 

3A sarjassa pelataan narutemppuja kahdella jojolla. Finaalin pelaamisaika kolme minuuttia. Mikäli pelaajia on yli kymmenen lisätään ohjelmaan karsinta jossa pelaamisaika on yksi minuutti

 

4A sarjassa pelataan jojoilla jotka eivät ole kiinni langassa. Finaalin pelaamisaika kolme minuuttia. Mikäli pelaajia on yli kymmenen lisätään ohjelmaan karsinta jossa pelaamisaika on yksi minuutti

 

5A sarjassa pelataan ainoastaan yhdella vastapainojojolla. Finaalin pelaamisaika kolme minuuttia. Mikäli pelaajia on yli kymmenen lisätään ohjelmaan karsinta jossa pelaamisaika on yksi minuutti

 

SpinTop pelaajat laitetaan riviin kilpailualueelle ja jokainen pelaaja saa kolme yritystä suorittaa parastemppunsa tai paras liikesarjansa. Tuomarit päättävät parhaan sarjan jokaiselta pelaajalta ja näistä he valitsevat voittajan.

 

1A Open Division on sarja muualta kuin suomesta tulleita kilpailijoita varten. 1A sarjassa pelataan ainoastaan narutemppuja. Finaalin pelaamisaika on kolme minuuttia.

 

Jokaisella kilpailijalla on aikaa joko yksi tai kolme minuuttia suorittaa kilpailuohjelmansa riippuen sarjasta. Kilpailijan tulee valita itselleen sopiva musiikki. Ajanotto käynnistyy musiikin alkaessa. Mitään pisteitä ei saa ennen musiikin alkua suoritetuista liikkeistä kuten ei myöskään ajan täyttymisen jälkeen suoritetuista.

 

Väkivaltaan viittavaa tai väkivaltainen toiminta johtaa diskaukseen ja poistamiseen kilpailupaikalta. Tämä asia ei ole neuvoteltavissa.

 

Avustajat eivät ole sallittuja kilpailualueella kilpailijan suorittaessa ohjelmaansa, paitsi AP-sarjassa missä se voi jopa olla suotavaa.

 

Mikäli kilpailija tarvitsee varajojoja, tai mikäli hän tarvitsee toisenlaista jojoa osaan kilpailuohjelmaansa on hänen tuotava nämä jojot kilpailualueelle astuessaan sinne itse. Kilpailunjärjestäjä tarjoaa kilpailijalle tarjottimen tätä varten. Kilpailija ei saa käyttää muita kuin itse tuomiaan jojoja kilpailuohjelmansa aikana. Mikäli kilpailija käyttää jojoa jota hän ei ole tuonut kilpailualueelle itse tulkitaan tämän jojon käyttäminen kuin jojo olisi annettu yleisöstä. (katso seuraava kohta)

 

Kilpailualueelta poistuneita jojoja ei saa palauttaa kilpailualueelle. Eikä kilpailijan tulisi ottaa vastaan yhtään jojoa yleisöstä. Mikäli kilpailija tekee näin hän ei saa teknisiä suorituspisteitä, eikä esiintymispisteitäkään sinä aikan kun hän pelaa näin saadulla jojolla, tosin tuomarit voivat silti antaa virhepisteitä.

 

Mitään ylimääräisiä välineitä ei saa tuoda kilpailualueelle ilman päätuomarin lupaa. Lippalakit ja myssyt ovat ainoat etukäteen sallitut tuotteet.

 

Hubstackattu jojo lasketaan jojoksi. Niiden käyttäminen on siis sallittua.

 

 

 

Esitys ja esittäminen tärkeimpinä arviointiperusteina.

Kilpailut pisteytetään suhteella tekniset pisteet 70 % ja esiintyminen 30%

 

 

Teknisten asioiden pisteyttäminen:

 

Tekniset pisteet pisteytetään positiivisella ja negatiivisella klikkerillä. Jokaisesta suoritetusta liikkeestä voi saada pisteitä myöhemmin selitettävällä tavalla.

 

Yksinkertaisista ja helpoista liikeyhdistelmistä taa liikeosista saa vähemmän pisteitä kuin haastavista ja enemmän riskiä sisälläpitävistä liikeosista. Toistamisestakaan ei juuri pisteitä heru. Muita pisteytykseen vaikuttavia seikkoja itse vaikeuden lisäksi ovat esimerkiksi nopeus, koko, tarkkuus…

 

Vähennyksiä vois saada kaikissa sarjoissa liikesarjoista sekä yksittäisistä liikeosista mm seuraavin tavoin. Jojo ei osu langalle, ohi heitetyt löysät langat, huti keräykset. Vastapainon kopin hutiloiminen. Epäonnistuneet 4a aloitukset, hallinnan puute yleensä, jojon hallinnan menetys jne. Virhe on virhe, kyllä ne huomataan. Sarjoissa joissa voidaan käyttää useampaa jojoa jokainen jojo pisteytetään erikseen. Mikäli jojo poistuu kilpailualueelta tarkoituksella tai tarkoituksettomasti johtaa tämä heti viiden pisteen vähennykseen. Tämän toistaminen johtaa välittömään diskaukseen ja kilpailijan poistamiseen kilpailupaikalta.

 

 

 

1A sarjan tekninen pisteytys:

 

Perus ‘sleep’ liikkeet

 

Perus ‘sleep’ liikkeet eivät vaadi jojon osumista langalle.

 

Esimerkkejä näistä liikeistä: sleeper, kävelevä koira, Creeper, Breakaway, Rock the Baby, jne.

 

Näistä liikkeistä ei yleensä anneta teknisiä suorituspisteitä sillä nämä katsotaan ohjelman peruselementeiksi.

 

Perusasemat :

 

Asema on tilanne jota käytetään liikesarjan pohjana, tai yksittäisen liikkeen alkutilanteena.

 

Esimerkkejä perusasemista: trapetsi, Split Bottom mount, Brain Twister mount, One and a Half mount, Double or Nothing, etc.

 

Näistä liikkeistä ei yleensä anneta teknisiä suorituspisteitä sillä nämä katsotaan ohjelman peruselementeiksi. Mutta tuomaristo voi päättää antaa pisteitä mikäli kyseessä on uusi, ennennäköinen asema, tai asemalle on löydetty uusia käyttötarkoituksia.

 

 

 

 

Naruliikesarjat:

 

Näissä liikesarjoissa jojo otetaan kiinni langalle ja sitä siirrellään langalta toiselle, siirtäen lankaa ja jojoa.

 

Esimerkkeinä mm. Brain Twister, Split the Atom, Mach 5, The Matrix, Buddha’s Revenge, Eli Hops, Kwijibo, Mondial, Skin the Gerbil, Cold Fusion, Pop-N-Fresh, etc.

 

Näistä liikeistä pisteitä saa yleensä pisteen jokaisesta suorituksesta. Kolmea kierrosta useampi toisto ei lisää pisteitä ellei tähän ole syytä. Mikäli liikesarja on vaikea toistaa useamman kerran tästä voidaan antaa pisteitä.

 

 

Edistyneet naruliikesarjat:

 

Edistyneet naruliikesarjat vaativat suurta tarkuutta ja hankalia perusasemia. Liikkeiden suorittaminen vaatii taidokasta jojon ja langan hallintaa.

 

Esimerkkeinä mm. White Buddha, Spirit Bomb, Super Man, Sea Sick, Kamikaze, Black Hops,

 

ja monet muut vielä nimeämättömät liikeyhdistelmät.

 

Nämä liikkeet poisteytetään enemmän kokonaisuuksina kuin ykisttäisinä lankaosumina. Tuomaristo päättää kuinka he pisteyttävät uudet ja ennennäkemättömät liikkeet. Tässä tuomareiden kokemus tulee tarpeeseen.

 

 

Itsemurhat ja ruoskat ;) :

 

Näissä liikkeissä huomio on pääasiassa langan käsittelyssä, jojo on enemmän tai vähemmän toissiainen, vaikka valtaosa näistä liikkeistä päätyy jojon kiinniottamiseen langalla.

 

Esimerkkeinä mm. Iron Whip, Jade Whip, Follow, Suicide, Suicide 1.5, Double Suicide, Laceration, Hook, etc.

 

Perusversiot näistä liikeistä anatvat yleensä kaksi pistettä. Näiden liikkeiden yhdistelmät tai variaatiot mitkä lisäävät liikkeiden vaikeusastetta lisäävät liikkeistä saatavia pisteitä. Tuomaristo päättää kuinka he pisteyttävät uudet ja ennennäkemättömät liikkeet. Tässä tuomareiden kokemus tulee tarpeeseen. Pääsääntönä ruoska/piiska yhdistelmissä on että yhtään pistettä ei ansaita ennen kuin liikeyhdistelmä on saatettu loppuun. Mikäli liikesarja epäonnistuu ei siitä saa yhtään pistettä.

 

 

Grindit:

 

Näissä liikkeissä jojo on kosketuksissa jojopelaajan vartaloon. Jojo raapii, kiipeää, kääntyy, nukkuu pelaajan iholla, vaatteilla, hatussa mm.

 

Esimerkkeinä mm. kämmen grindi, kyynärgrind, peukalogrind, jne.

 

Mikäli grind kestää yli kaksi sekunttia antaa se yleensä kaksi pistettä. Näiden liikkeiden yhdistelmät tai variaatiot mitkä lisäävät liikkeiden vaikeusastetta lisäävät liikkeistä saatavia pisteitä. Tuomaristo päättää kuinka he pisteyttävät uudet ja ennennäkemättömät liikkeet. Tässä tuomareiden kokemus tulee tarpeeseen.

 

 

Esityksen ja esiintymisen arviointi jojopelaamisen SM-kilpailuissa:

 

 

Jojopelaamisen SM-kilpailuissa jaetaan teknisten pisteiden lisäksi pisteitä esityksestä ja esiintymisestä. Kilpailuohjelman suorittaminen pisteytetään seuraavien luokkien mukaan. Joka luokasta on mahdollisuus saada 0-3 pistettä, joten jaossa on 15 pistettä. Tuomarit arvostelevat kilpailuohjelmat näiden luokkien mukaan.

 

Viisi arvosteltavaa osa-aluetta ovat:

Kilpailuohjelman rakenne

Suorituksen virheettömyys ja liikemateriaalin suorittaminen

Liikemateriaalin hallinta, laajuus sekä liikkeiden riskit

Kilpailuohjelman yleisilme

 

Koreografia ja kilpailualueen käyttö

 

Pisteytys:

 

 

 

Koreografia ja kilpailualueen käyttö

 

Sopiiko esitys valittuun musiikkiin? Onko esiintyjän liikkuminen koreografioitua, sopiiko sevalittuun musiikkiin, tuoko esiintyjän liikkuminen lisäarvoa suoritetulle kilpailuohjelmalle.

 

0 pistettä

 

Kilpailuohjelman musiikki vaikuttaa tarpeettomalta, Liikemateriaali eikä esiintyjän liikkuminen istu valittuun musiikkiin. Vaikuttaa siltä että taustalla voisi soida aivan mikä musiikki tahansa. Kilpailja seisoo paikallaan paahtaen suorituksensa läpi.

 

1 piste

 

Hiukan yritystä sovittaa liikemateriaali ja liikkuminen musiikkiin. Liikkuminen rajoittunutta.

 

2 pistettä

 

Liikemateriaali vaikuttaa olevan ajoitettu ja suunniteltu musiikkiin. Ajoitukset eivät ole täydellisiä. Esiintyjän liikkuminen pitää kilpailuohjelman mielenkiintoisena.

 

3 pistettä

 

Liikemateriaali on itsestään selvästi suunniteltu musiikkiin sopivaksi. Esiintyjän liikkuminen ja koreografia on dynaamista ja sopii valittuun musiikkiin. Videokuvaajat katsovat kilpailuohjelmaa kameransa näytöltä.

 

Kilpailuohjelman rakenne

 

Onko kilpailijan kilpailuohjelmassa ajateltua rakennetta, jotain mikä vaikuttaa että liikkeet ja liikemateriaali yhdistyvät. Noudattaako kilpailuohjelma musiikin rakenteita vai rikkooko se niitä vastaan? Onko kilpailijan esittämässä kilpailuohjelmassa selkeä rakenne alku, keskikohta ja loppu?

 

0 pistettä

 

Ei rakennetta, ei osia, vain yksittäisiä temppuja

 

1 piste

 

Hieman yritystä jäsentää kilpailuohjelma. Liikemateriaalista on tehty liikesarjoja.

 

2 pistettä

 

Liikemateriaali istuu musiikkiin, kilpailuohjelman liikemateriaali ja esiintyjän liikkuminen sopivat yhteen. Kilpailuohjelmassa on selkeitä osia.

 

3 pistettä

 

Kaikki osat sopivat toisiinsa, musiikki, liikemateriaali ja esiintyjän koreografia. Kilpailuohjelmassa on selkeät osat, liikesarjat ja selkeä alku, keskikohta ja loppu. Kaikki osa-alueet tukevat toisiaan.

 

Suorituksen virheettömyys ja liikemateriaalin suorittaminen

 

Suorittaako kilpailija liikemateriaalinsa virtaavasti ja puhtaasti? Saako kilpailija kilpailuohjelmansa näyttämään helpolta? Onko kilpailija ajatellut miltä hänen suorittama liikemateriaali näyttää ulospäin. Tässä kohdassa on oleellisinta teknisen suorituksen laatu.

 

0 pistettä

 

Kilpailija saattaa onnistua suorituksissaan mutta onnistumisetkin näyttävät enemmän johtuvan tuurista kuin harjoituksesta ja suoritusvarmuudesta. Kilpailija ei ole todennäköisesti pohtinut hetkeäkään miltä hänen suorituksensa näyttää ulospäin.

 

1 piste

 

Liikemteriaali vaikuttaa varmalta ja hajoitellulta. Kilpailuohjelman tekninen suorittaminen on on selkeää.

 

2 pistettä

 

Liikemateriaali on hyvin hallussa ja pienet virheet eivät vaikuta kilpailuohjelman suorittamiseen. Liikeyhdistelmissä näkyy selkeästi kilpailijan taidon laajuus ja välineen hallinta. Yksityiskohdat tulevat esiin liikemateriaalista.

 

3 pistettä

 

Liikemateriaali on erinomaisesti hallinnassa. Teknisiä virheitä ei ole. Kilpailija suorittaa jopa kaikkein vaikeimmat liikeyhdistelmät sujuvasti ja puhtaasi. Kilpailijan liikkumine kilpailualueella on hallittua. Muoto on puhdas.

 

Liikemateriaalin hallinta, laajuus sekä liikkeiden riskit

 

Osoittaako kilpailuohjelma kilpailijan taidot laajasti sarjan sisällä? Kattaako kilpailuohjelma yleisimmät välinetekniikat. Liikemateriaalin laajuus on tärkeä. Kuinka virhealtiita liikesarjoja kilpailija esittää? Seuraako virheistä korkeat kustannukset?

 

0 pistettä

 

Jokainen liikesarja sisältää lähes samat liike-elementit. Kilpailohjelma on yksipuolinen ja liikesarjat sisältävät olemattomasti virhemahdollisuuksia.

 

1 piste

 

Kilpaohjelman liikemateriaalissa hiukan vaihtelua. Liikemateriaali sisältää muutaman riskialtiin liikeosan.

 

2 pistettä

 

kilpailuohjelman liikemateriaalissa näkyy eri liike-elementtien hyvä ja laaja hallinta. Liikemateriaali sisältää riskejä mutta se suoritetaan ansiokaasti.

 

3 pistettä

 

Erilaiset liike-elementit ovat erinoimasesti hallinnassa. Valtaosa liikemateriaalista on hyvin riskialtista tehostettuna vakavilla jälkiseuraamuksilla. Liikemateriaali suoritetaan erinomaisesti.

 

Kilpailuohjelman yleisilme

 

Tämä on enemmänkin ns. tuntumapisteytys. Asiat jotka eivät tule ilmi muissa luokissa.

 

0 pistettä

 

Ihan ok jami, ei mitään muisteltavaa. Kilpailuohjelma ei herätä innostusta. Katsojat jonottavat mieluumin purtavaa tai vessaan. Videokuvaajat vaihtavat nauhan kameraansa.

 

1 piste

 

Mielenkiintoinen jami, sisältää mielenkiintoisia liikeyhdistelmiä mutta ei juuri sen enempää. Joku varastamisen arvoinen liikeyhdistemä/ykisttäinen liike.

 

2 pistettä

 

Upea suoritus. Kaikki haluaisivat katsoa sen uudellee videolta lähes samantien. ‘Pysytyisimpä minä joskus tuohon’

 

3 pistettä

 

Ammattimainen suoritus joka tulisi näyttää televisiossa koko maailmalle. Tuomaristo, katsojat ja muut kilpailijat ajattelevat että nyt peli on selvä.

 

Sarjakohtaisia sääntöjä:

 

 

 

1A:

 

Tässä sarjassa ei saa käyttää kuin yhtä jojoa kerrallaan missään olosuhteissa. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä.

 

Jojoa ei saa irroittaa langasta missään vaiheessa. 1A sarja ei ole offstring sarja. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä.

 

Jojossa saa olla vastapaino mutta sitä ei saa käyttää missään vaiheessa kilpailuohjelman suorittamista. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä.

 

Mobiuksen pelaaminen on sallittua. Skyrocket tyyppiset liikkeet ovat myös sallittuja.

 

Sarjalle tyypillisiä pisteitä aiheuttavia osia ovat, mountit, dismountit, lankaosumat, grindit, slack kopit, re-genit ja bindit.

 

 

 

2A:

 

Tässä sarjassa tuomarit eivät anna pisteitä ilman että molemmat jojot ovat pelissä samanaikaisesti.

 

Tässä sarjassa ei saa käyttää kuin kahta jojoa kerrallaan missään olosuhteissa. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä.

 

Sarjalle tyypillisiä pisteitä aiheuttavia osia ovat loopit, punches, wraps, tanglers, moons, hops, stalls, worlds, transitions, re-generations

 

 

 

3A:

 

Tässä sarjassa tuomarit eivät anna pisteitä ilman että molemmat jojot ovat pelissä samanaikaisesti.

 

Tässä sarjassa ei saa käyttää kuin kahta jojoa kerrallaan missään olosuhteissa. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä.

 

Sarjalle tyypillisiä pisteitä aiheuttavia osia ovat 1A tyyliset liikeyhdistelmät kahdella jojolla suoritettuna, tosin vaihdot liikkeistä toisiin voivat sisältää solmuja, tanglers, worlds, grinds, wraps, loops and similar elements.

 

 

 

4A:

 

Jojojen lukumäärää ei ole rajoitettu kunhan jojot eivät ole kiinni langassa.

 

Sarjalle tyypillisiä pisteitä aiheuttavia osia ovat aloitusheitot, heitot, kiinniotot, regenit, grindit, tarkoitukselliset pomput itsestä tai ympäristöstä.

 

5A:

 

Tässä sarjassa ei saa käyttää kuin yhtä jojoa kerrallaan missään olosuhteissa. Näin tehtäessä pelaaja ei saa pisteitä mutta tuomarit voivat silti antaa vähennyksiä, lisäksi vastapainon tai useamman on oltava pelissä mukana kokoajan, tai sen täytyy ainakin vaihtaa kättä ;) Yksikään temppu jonka aikana vastapaino vain pysyy kädessä lasketaan 1A liikkeeksi josta ei saa yhtä paljoa pisteitä.

 

Sarjalle tyypillisiä pisteitä aiheuttavia osia ovat 1A tyyliset narutemput joissa vastapaino liikkuu mukana. Heitot ja kiinniotot.

 

 

 

X:

 

sarjan säännöt ovat yhdistelmä näiden yleisimpien eri sarjojen sääntöjä. Suoritukset pyritään vertaamaan toisiinsa.

 

 

 

 

 

Tuomarien päätökset ovat lopullisia.

 

Vastalauseen saa esittää tuomaristolle 100 € maksua vastaan. Mikäli vastalause on aiheellinen tämä maksu palautetaan.

 

Kilpailujen tuomarit ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen kilpailuja.